A Comprehensive Guide on the Beard, Mustache, Soul-Patch, and Under-Chin

A Comprehensive Guide on the Beard, Mustache, Soul-Patch, and Under-Chin

|

based on the works Qadi ‘Iyyad & Imam Al-Nafrawi

There are rulings in the Shariah regarding how a man should dress, appear, and behave. Among those are the rulings of how a man should keep his facial hair, in accordance to various narrations and practices of the Prophet ﷺ, as exemplified by the noble Companions. This is a comprehensive guide to those rulings in Maliki Fiqh, based on the authoritative commentary of Imam Ahmed Al-Nafrawi’s commentary on the Risala of Ibn Abi Zayd Al-Qayrawani and supplemented by Qadi Iyyad’s commentary on Sahih Muslim.

What is obligatory

1 Growing a beard. The Prophet ﷺ said “leave the beard.” This command is understood as an obligation, not a recommendation. 

2 This includes the soul patch and the mustache. 

What is recommended

1 Taking from the length and sides what is beyond the norm of the people, because this would make one’s appearance unsightly. 

2 Cutting what is beyond the qabda, which is the fist-length, as many Companions did.

3 Combing it, since a disheveled man came to the Prophet ﷺ and he ordered the Companions to tidy him up. When they brought him back, the Prophet ﷺ  said, “Isn’t this better than being disheveled like a Shaytan.” This proves that appearance is a determining factor in the beard.

4 Trimming the mustache so that skin can be seen between the mustache and upper lip.

5 Taking from the bottom of the beard under the chin.

What is permitted

1 Removing hairs from the cheek, as Ibn Arafa stated.

2 Taking from the under-chin.

What is discouraged

1 Taking more than what is needed to make the appearance presentable.

2 Leaving it so long to the point that one becomes known for it (shuhra).

3 Leaving it so long or that it becomes unsightly (tashweeh).

4 Plucking white hairs from the beard.

5 Designing the beard with a blade.

6 Buzzing the mustache to stubble.

What is forbidden

1 Shaving the beard, mustache, or soul-patch for men.

(As for women, if facial hair grows on her, then removing it is obligatory.)

2 Removing or dying white hairs in a way that would mislead a suitor for marriage about his age.

What is “too long” 

Shuhra: When one becomes known for it.

Tashweeh: When it becomes unsightly.

Beyond the qabda: Some said anything beyond the fist length is too long since ‘Umar, Ibn Umar, and Abu Hurayra all cut it beyond that. 

beyond the fist.

What is “too short”

Removing any more than what is needed to be presentable according to the norms of the people.

Written by Shadee Elmasry

Reviewed by Rami Nsour

Sources:

Qadi ‘Iyyad:

وأما الأخذ من طولها وعرضها فحسن، ويكره الشهرة فى تعظيمها وتحليتها كما تكره فى قصها وجزها، وقد اختلف السلف هل لذلك حد؟ فمنهم من لم يحدد إلا أنه لم يتركها لحد الشهرة ويأخذ منها، وكره مالك طولها جدا، ومنهم من حدد، فما زاد على القبضة فيزال، ومنهم من كره الأخذ منها إلا فى حج أو عمرة

Iyyad. Ikmal al-Mu’lim, Dar al-Wafa, 1998; vol 2, pp 64.

Al-Nafrawi:

(وأمر النبي) – صلى الله عليه وسلم – كما في الموطإ للإمام ب (أن تعفى اللحية) أي يوفر شعرها ويبقى من غير إزالة لشيء منها فقوله: (وتوفر ولا تقص) تفسير لما قبله وذكره لزيادة البيان، والمتبادر من قوله ” وأمر ” الوجوب وهو كذلك إذ يحرم حلقها إذا كانت لرجل، وأما قصها فإن لم تكن طالت فكذلك، وأما لو طالت كثيرا فأشار إلى حكمه بقوله: (قال مالك) – رضي الله عنه – (ولا بأس بالأخذ من طولها إذا طالت) طولا (كثيرا) بحيث خرجت عن المعتاد لغالب الناس فيقص الزائد لأن بقاءه يقبح به المنظر، وحكم الأخذ الندب فلا بأس هنا لما هو خير من غيره والمعروف لا حد للمأخوذ، وينبغي الاقتصار على ما تحسن به الهيئة، وقال الباجي: يقص ما زاد على القبضة، ويدل عليه فعل عمر وأبي هريرة فإنهما كانا يأخذان من لحيتهما ما زاد على القبضة، والمراد بطولها طول شعرها فيشمل جوانبها فلا بأس بالأخذ منها أيضا، ولما كان قوله: قال مالك ولا بأس يوهم انفراد مالك بقوله قال: (وقاله) أي ندب الأخذ من الطويلة قبل مالك (غير واحد من الصحابة و) غير واحد من (التابعين) رضي الله عن الجميع، والمراد قاله كثير من الفريقين فيكون هذا هو الراجح، ولا يعارضه ما روي عن مالك: من ترك طولها حتى تبلغ حد التشويه لأنه بيان للطول كثيرا لأن المطلق يحمل على المقيد، وكما يستحب قص الزائد يستحب تسريحها ولما ورد: «أن النبي – صلى الله عليه وسلم – كان جالسا فدخل عليه رجل ثائر الرأس واللحية فأمره بالخروج ليسرح لحيته ورأسه، فلما دخل عليه بعد تسريحهما قال له: أليس هذا خيرا من أن يأتي أحدكم ثائر الرأس كأنه شيطان؟» .

(تنبيهان) الأول: ظاهر كلام المصنف أنه لا يجوز إلا أخذ الزائد على المعتاد، فيفهم منه أنه لا يجوز حلق ما تحت الحنك وهو كذلك، فقد نقل عن مالك كراهته حتى قال: إنه من فعل المجوس، ونقل عن بعض الشيوخ أن حلقه من الزينة فتكون إزالته من الفطرة، وأقول: يمكن الجمع، يحمل كلام الإمام على ما يلزم على بقائه تضرر الشخص ولا تشويه خلقته، وكلام غيره على ما يلزم على بقائه قبح منظر صاحبه أو تضرره به، وقد روي أنه – عليه الصلاة والسلام – كان يأخذ من عرض لحيته وطولها، وكان يأمر أن يؤخذ من باطن اللحية، وأما شعر الخد فالذي اختاره ابن عرفة جواز إزالته، وأما شعر الأنف فقد استحب بعض الفضلاء قصه لا نتفه لأن بقاءه أمان من الجذام ونتفه يورث الأكلة، وأما شعر العنفقة فيحرم إزالته كحرمة إزالة شعر اللحية، وقيدنا ذلك بالرجل لما مر من أن المرأة يجب عليها إزالة ما عدا شعر رأسها. الثاني: لم يتكلم المصنف على نتف الشيب من اللحية، وقال مالك حين سئل عنه: لا أعلمه حراما وتركه أحب إلي، أي إزالته مكروهة على الصواب، كما يكره تخفيف اللحية والشارب بالموسى تحسينا وتزيينا، وإن قصد بذلك التلبيس على النساء كان أشد في النهي. ولما فرغ من الكلام على إزالة الشعر، شرع في بيان تغير لونه مع بقائه فقال:

Al-Nafrawi. Al-Fawakih al-Dawani, Dar al-Fikr, 1995; vol 2, pp 307.